تبلیغات
مجله ی اینترنتی ایرانیان،بورس،فرابورس،سیگنال سهام،فانوس،Mohsen Rezaei،تحلیل - آنچه باید از پزشکی و ورزش بدانید
مجله ی اینترنتی ایرانیان،بورس،فرابورس،سیگنال سهام،فانوس،Mohsen Rezaei،تحلیل
مجله اینترنتی ایرانیان



.::::  رگ به رگ شدگی و پیچ خوردگی  ::::.

_ ساختارهای نرم اطراف استخوان ها و مفاصل (رابط ها ، عضلات و تاندون ها ) ممکن است بـه طرق مختلف دچار آسیب شوند . آسیب های این بافت های نرم را معمولا «پیچ خوردگی یا رگ به رگ شدگی» می نامند . ایـن آسیب ها وقتی رخ می دهند که در اثـر حرکات ناگهانی یا شدید ، ایـن بافت ها بیش از حد کشیده شوند و یا دچار پارگی کامل و یا ناکامل شوند . به همین دلیل پیچ خوردگی ها یا رگ به رگ شدگی ها ، اغلب با فعالیت های شدیـد همراه هستند . به طور مثال وقتی که عضله بیش از حد کشیده شود و یا دچار پارگی ناکامل شود ، رگ به رگ شدگی روی داده است . این اتفاق اغلب در محل اتصال عضله به تاندون ( که عضله را به استخوان وصل می کند ) روی می دهد .

 حرکات شدیـد می توانند به پارگی رشته های عضلانی منجـر شوند ، که تورم و درد شدید ایجاد می کند . کـوفتگی ممکن اسـت در قسمت هایـی از بـدن که حجم عضلات بالا اسـت ، بـه طـور گستـرده ای رخ دهـد ، همـراه با آسیـب های ایـن منـاطـق معمولا خـونـریـزی در داخل بافت های اطراف رخ می دهد . که این موضوع باعث درد ، تورم و کبودی می شود .

برای درمان ابتدایی کشیدگی ها و پیچ خوردگی ها باید اقدامات زیر را بکار ببرید :

1 - بخش آسیب دیده را بی حرکت کنید .

2 - از یخ یا کمپرس سرد استفاده کنید .

3 - محل آسیب را فشار دهید .

4 -  بخش آسیب دیده را بالا ببرید . احتمالا ایـن درمان برای تخفیف علایم کفایت می کنـد . اما اگر احتمال شکستگی می دهید  ، حتما به پزشک مراجعه کنید

 

.::::  عرق سوز چیست و چگونه باید با آن رفتار کرد ؟  ::::.

_ عرق سوز در حقیقت یـک اختلال پـوستی است که بـه دلیـل انسداد مجاری غـدد عـرق پـدیـد مـی آیـد . در اثر ایـن انسداد ، ضایعات پوستی خارش داری پدید می آیند که نمای التهاب را بـه خود می گیرند. در طی این عارضه تاول های پوستی کوچکی پدید می آیند که پر از مایع هستند و در عرض چند ساعت ظاهر شده و سپس ناپدید می شوند . معمولا این عارضه را در هوای گرم و مرطوب شاهد هستیم و مخصوصا اگر فرد از زیرپوش هایی با جنس پلاستیکی استفاده نماید .

اگر عرق سوز شده اید ، به توصیه های زیر توجه کنید :

        1 -  دوش سرد گـرفتـن یا حمام وان با آب سرد می توانـد ناراحتی ناشی از عرق سـوز را تا حـد بسیـار زیادی کاهش دهد.

.::::  مسمومیت غذایی چگونه پدیدار می شود ؟  ::::.

_ اساسا مسمومیت غذایی واژه ای است که به طور رایج برای توصیف اختلالات ناشی از غذایی که در 48 ساعت گذشته خورده شده است ، بـه کار می رود . مسمومیـت غذایی می تـوانـد در چندیـن نفـر از اعضای یک خانواده ، مشتـریان یک رستـوران ، بیمارانی که در یـک مرکز مـخصـوص نگهداری و پرستاری از آنان زندگی می کنند یا کودکان یک مهد کودک رخ دهد .

علائـم مسمـومـیـت غذایی ممکن است در عـرض 30 دقـیـقـه در صـورت مسمـومـیـت شیمیایی ، 12 – 1 ساعت در صـورت وجـود سم باکتـری در غذایـی ، 48 – 12 ساعت در صـورت عفـونـت با سالموـنا یا ویـروس موجود در غذا پدید آینـد . بیماری که دچار مسمومیت غذایی شده از علائمی همچون تهوع و استفراغ ، درد شکم یا دل پیچـه ، اسهال و اجابت مـزاج خون آلـود شکایت فراوان دارد . تـوجـه به نکاتـی که در ذیـل اشاره می شود ، مـی تـوانـد کمک بسیـاری را در پیشگیـری از بـروز مسمومیت ایجاد کند

1 - از خوردن غذاهای دریایی یا گوشت به صورت خام خودداری کنید .

2 -  قبل از آماده سازی هر غذایی دست ها به طور کامل شسته شوند .

3 - غذاهای مانـده را بـه طور سربـاز در یخچال نگهداری نکنیـد ، آنها را یا بپـوشانیـد و یا اگر بـوی نامناسبی پیدا کرده اند ، دور بیندازید .

4 - هر از گاهی جا میوه ای یخچالتان را نگاه کنید و میوه های پوسیده و کپک زده را دور بریزید . معمولا بـرای درمان مسمومیـت های غذایـی تنـها می توان بـه تجویـز مایعات فراوان بسنده کرد . البتـه اگر علائم شدید باشند ، ماننـد استفـراغ های طول کشیـده یا دل دردهای شدید ، ممکن است آنتی بیوتیک تجویز شود

.::::  پایتان می لنگد ؟  ::::.

_ لنگیدن عبارت است از احساس درد شبیه حالت گرفتگی عضله که معمولا در یک یا هر دو پا رخ دهد . ایـن احساس خستگی پس از ورزش مختـصری مانند راه رفتن در یـک مسیـر کوتاه بـروز می کند . معمولا بیـماران از علائمی همچـون درد ، احساس کشش و ضعـف در پا که هنگام راه رفتن بروز می کند و با استراحت خوب می شود ، شکایت دارند .

دیابت،مصرف سیگار،فشار خون بالا، چاقی، بیماری های قلبی و بالا بودن چربی خون از مهم ترین عوامل افزایش دهنده خطر در این عارضه محسوب می شوند که باید همگی آنها به خوبی کنترل شوند. ترک سیگار ، کاهش دادن وزن در صورت چاقی ، انجام یک  برنامه منظم ورزشی و کاهش دادن چربی های اشباع شده در رژیم غذایی از بهترین راههای پیشگیـری بـرای بیـماران محسوب می شوند بهترین توصیه به بیماران ، ورزش روزانه و راه رفتن تا حد ممکن است . بیمار باید در صورت بروز درد و ناراحتی کمی استراحت کند و سپس دوباره شروع به راه رفتن کند


.::::  آیا می دانید شایع ترین علت کم خونی در افراد چیست ؟  ::::.

_ کم خونی فقر آهن که در حال حاضر جزء شایع ترین علل کم خونی در افراد به شمار می رود ، عبارت است از کاهش گلبول های قرمز خون یا ناکافی بودن هموگلوبین در گلبول های قرمز خون که علل مختلفی دارد . نکته مهمی که در خصـوص کم خونی فقـر آهن وجود دارد ، این است که تمام عواملی که می تواننـد زمیـنـه ساز این نوع کم خونی شونـد ، در نهایـت سبب کاهش جذب آهن یا افزایش نیاز به آهن می شوند . تصـور کنیـد که خانمی بـه علت قاعدگی دچار خـونـریـزی شده است ، جوانی که جهـش رشـدی سریعی داشتـه اسـت ، خانمـی که بـاردار است ، نـوجـوانی که سو جذب دارد ، همه و همه در معرض ابتلا به این نوع کم خونی هستند .

خستگی ، ضعـف و بی حالی مفرط از جمله علائم شایعی است که اکثـر مبتلایان از آن شکایـت دارند . از علائم دیگر این بیماری می توان به مواردی از جمله حالت تنگی نفس ، تند شدن ضربان قلب ، احساس ناراحتی در شکم، علاقه شدید به خوردن یخ ، رنگ یا خاک ، التهاب زبان و گوشه لب اشاره کرد                 

معمولا کسانی که تغذیه نادرست و ناکافی دارند ، سن بالای 60 سال دارند و یا کسانی که به بیماری های گوارشی همچون زخم معده مبتلا هستند از جمله کسانی به شمار می آیند که در معـرض خطـر بالای ابتلا به ایـن نوع کم خونی قـرار دارنـد و از ایـن نظـر حتما باید به وسیله پزشک متخصص مورد بررسی قرار گیرند پـزشکان بـرای پیـشگیـری از بـروز ایـن عارضـه رعایـت یـک رژیم غذایی متعادل و سرشار از آهن یا مکمل های آهن را توصیه می کنند و همچنین بر این عقیده اند که اگر کسی از بیماری هایی که خطر ابتلا به ایـن نوع کم خونی را افزایـش می دهـد ، رنج می برند هـر چه سریع تر به فکر درمان خود باشد تا ناچار کم خونی فقر آهن نشود

 

.::::  10 فایده ورزش کردن  ::::.

_ مـیلـیـون هـا بـار تا به حال شنیده اید: ورزش کردن برایتان خوب و یـکـجـا نشـسـتن و تلویزیون تماشا کردن برایتان بد است. امـا در کـنـار ایـنـکـه به شما کمک می کند تا کالری بیشتری سوزانده و خوش هیکل تر شوید،چه فواید دیگری دارد؟

در ایـنجـا مـی خواهیم 10 فایده مهم ورزش کردن را برای شما بازگو کنیم.

1 -  کمک می کند که بهتر و راحت تر بخوابید. اگرچه ممکن است از نظر شما مسئله ای بدیهی بیاید، اما تحقیقات مربوط به ورزش کردن با راحت خوابیدن به تازگی انجام شده است. این تحقیقات نشان داده است که به طور میانگین 20 الی 30 دقیقه ورزش برای سه تا چهار روز در هفته کمک می کند که خواب راحت تری داشته باشید. هر چند، بهتر است که روز ها یا بعد از ظهرها ورزش کنید نه شب ها قبل از خواب چون در اینصورت خیلی پرانرژی خواهید شد و به سادگی خوابتان نخواهد برد. ورزش کردن کمک می کند راحت تر خوابتان ببرد و بهتر بخوابید و ساعت خوابتان را هم بیشتر خواهد کرد. همچنین کیفیت خواب شما را هم بالاتر خواهد برد و سبب می شود که خواب عمیق تری داشته باشید.

2 - باعث می شود دیرتر پیر شوید و از مرگ نابهنگام هم جلوگیری می کند.

 هر چه سنتان بالاتر می رود، ورزش منظم می تواند شما را از نظر بدنی متناسب و سالم نگاه دارد. همچنین وضعیت پوست و ماهیچه های شما را هم بهتر خواهد کرد، قابلیت انعطاف شما را بالاتر خواهد برد و از بسیاری بیماری های مربوط به پیری از قبیل پوکی استخوان و بیماری های قلبی جلوگیری خواهد کرد.

3 -  مفصل ها، استخوان ها و ماهیچه های شما را سالم تر نگاه خواهد داشت.

هر چه سنتان بالاتر می رود، تراکم استخوان هایتان و انعطاف پذیری مفصل هایتان کمتر خواهد شد. ورزش کردن به طور منظم یکی از بهترین راه ها برای کم کردن مشکلات مربوط به ماهیچه ها، مفصل ها و استخوان ها است. یک برنامه ورزشی منظم به شما کمک می کند که قوا و انعطاف پذیری خود را حفظ کنید.

4 -  سیستم دفاعی بدنتان را تقویت خواهد کرد. تحقیقات مختلفی نشان داده است که ورزش قدرت سیستم دفاعی بدن را بالا می برد. در نوجوانان و بزرگسالان ورزش می تواند به عنوان یک محرک طبیعی برای سلول های دفاعی به حساب آید. در افراد سالخورده عملکرد سیستم دفاعی خود به خود ضعیف می شود که می تواند خطر ابتلا به بیماری های مسری و واگیردار را افزایش دهد. اما تمرینات ورزشی منظم و متعادل مثل پیاده روی و دوچرخه سواری می تواند به طور تقریبی این ضعف سیستم دفاعی را در بدن کاهش دهد.

5 -  حافظه را قوی تر خواهد کرد.

تحقیقات بسیاری نشان داده است که افرادی که روی قاعده ای منظم ورزش می کنند حافظه و قدرت تمرکز بهتری دارند. پیاده روی سه روز در هفته به مدت 45 دقیقه برای بالا بردن زیرکی و هوش شما کافی است. ورزش های هوازی قسمت های جلویی و جداره های بالایی مغز که به تمرکز مرتبط است را تحریک می کند. 6 -  اعتماد به نفس را بالا می برد.

این سوال ساده را از خود بپرسید: در کدام لحظه احساس بهتری دارم؟ وقتی روی مبل لم داده ام و مشغول خوردن یک پاکت چیپس هستم یا بعد از انجام یک تمرین ورزشی عالی از باشگاه برگشته ام؟  اگر مدتی است که بد هیکل شده اید، تمرینات ورزشی را شروع کنید، بنیه، ماهیچه ها و قدرت بدنیتان را افزایش خواهید داد و از نظر روحی حال بهتری خواهید داشت. این خود به خود باعث می شود که تصویر بهتری از خود داشته باشید و اعتماد به نفستان بالا رود.             

7-  انرژی و تحمل شما را بالا می برد.

تا به حال چند بار از باشگاه در رفته اید فقط چون خسته شده و دیگر تحمل ادامه تمرینات را نداشته اید؟ اما آیا زمانی که تنبلی را کنار گذاشته و به تمرینات ادامه داده اید احساس بهتری نداشته اید و پرانرژی تر نشده اید؟ افرادی که به طور مداوم ورزش می کنند، انرژی، قدرت بدنی و تحمل بیشتری دارند. مدت کمی بعد از آغاز تمرینات این انرژی بیشتر را در خود کاملاً حس خواهید کرد.

8 -  شور جنسی و قدرت شما را در مسائل جنسی افزایش می دهد. این حقیقت دارد:  تمرینات ورزشی منظم شور و شوق شما را به مسائل جنسی افزایش داده و باعث می شود که بهتر ارضاء شوید. بالا رفتن تحمل بدن و قدرت عضلات عملکرد جنسی شما را افزایش می دهد.

9 -  فشارهای عصبی، افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد. ورزش باعث می شود که اضطراب و  استرس شما به پائین ترین حد خود برسد. در این حالت بدن شما بعد از یک یا دو ساعت بعد از اتمام تمریناتتان اندورفین بیشتری تولید خواهد کرد که اعصاب شما را تسکین داده و آسودگی خیالتان را افزایش خواهد داد. فایده دیگر فعالیت بدنی این است که شما را به داشتن رژیم غذایی مناسب تشویق می کند و تغذیه مناسب هم استرس را کاهش می دهد. حتی بعضی تحقیقات نشان داده است که از ورزش می توانیم به عنوان درمانی برای افسردگی نیز استفاده کنیم.      

10 -  احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهد بهترین نتیجه ای که از تمرینات ورزشی گرفته می شود این است که احتمال ابتلای شما را به بسیاری از بیماری های جدی و کشنده مثل بیماری های قلبی، فشار خون بالا، پوکی استخوان، دیابت، چاقی، کلسترول بالا، سرطان سینه ، ایست و حملات قلبی و ورم مفاصل کاهش می دهد.    

   پس ورزش کنید

آخرین مطالب
آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin

ابزار وبلاگ

قالب وبلاگ

دانلود فیلم